ДЕКЛАРАЦИЯ НА ВЯРАТА: Господна Вечеря и  Умиване на Нозе

Господна Вечеря и  Умиване на Нозе

Господната Вечеря е онова тайнство на Христовата Църква в което вярващите приемат разчупен безквасен хляб и вино, като символи на разчупеното Христовото тяло и пролятата Христова кръв. Тайнството на Господната Вечеря е основано от Исус Христос (Мт. 26:26-28; Мк. 14:22-24; Лк. 22:19-20; 1 Кор. 11:23-29), и има своите исторически корени в Еврейския празник на  Пасхата (Изх. 13:1-16).
Правото да Помним

Господната заповед относно Вечерята, “Това правете за Мое възпоминание … докле дойде Той” (Лк. 22:19; 1 Кор. 11:24-26), из
разява правото на Църквата да помни (възпоменава). Ето защо в тайнството на Господната Вечеря ние помним:

  1. Смъртта и страданието на Господ Исус Христос, а с това и нашата надежда за прошка от грях, спасение и новорождение.
  2. Възкресението на Господ Исус Христос, а с това и нашата надежда за възкресение от мъртвите и вечен живот.
  3. Неговото Пришествие, а с това и нашата надеждата за победа над злото, Грабването на Църквата и вечно царуване с Бога.
7 Библейски истини за Господната Вечеря
  1. Тя е лично преживяване в корпоративния контекст на Църквата, като Христово тяло (1 Кор. 11:23).
  2. Тя възпоменава смъртта  на Господ Исус Христос до Неговото Пришествието (Лк. 22:19; 1 Кор. 11:23-26).
  3. Тя съществува във всички бъдещи епохи (Мт. 26:29; Мк. 14:25)
  4. В Ранната Църква тя бе практикувана ежедневно (Д.А. 2:42-47), а после и ежеседмично (Д.А. 20:7-11).
  5. Господната Вечеря е за цялото Христово тяло, а не само за индивидуални личности (Д.А. 20:7; 1 Кор. 11:18-34).
  6. Времето на Господната Вечеря е и време за поучение (Д.А. 20:7-11)
  7. Вечерята трябва да бъде приемана достойно т.е. с разпознаване на Христовото тяло, както и личните грешки и недостатъци на онези които я приемат. В противен случай тя става тяхно “осъждение” (1 Кор. 11:26-31).

Отговори на Трудни Въпроси:

  1. Как присъства Христос? Българска Божия Църква вярва, че  хлябът и виното са символи на Христовото тяло и кръв, чрез които Той е представен в тайнството на Вечерята.
  2. Кой има право да дава вечерята? В Българска Божия Църква Господната Вечеря се дава от служител(и).
  3. Кой има право да приема вечерята? Вечерята може да бъде приета само от спасени Християни, които са изпитали сърцата си и стоенето си пред Бога, и могат съзнателно да разпознаят Христовото тяло (1 Кор. 11:29).
  4. Кои са елементите на вечерята? В Българска Божия Църква елементите на вечерята за безквасен хляб и вино.
  5. Колко често да се дава? Господната Вечеря е духовно тайнство, и за това трябва да присъства в Църквата според водителството на Святия Дух.
Господната Вечеря и Единството на Църквата

Християнското общество не може да съществува без общение в раните, смъртта и възкресението на Исус Христос. В Господната вечеря ние едновременно сме Христовото тяло и приемаме Христовото тяло, и така приемането на Вечерята допринася до единството на Църквата (1 Кор. 10:16-17).

Символите на Господната Вечеря също изразяват единство (Д.А. 2:42, 46; 20:7). Безквасният хляб изразява единството на Църквата чрез смъртта и възкресението на Исус Христос. Чашата изразява единството на Църквата в пролятата на Голгота кръв и в изливането на Святия Дух на Петдесятница, придружено с говоренето на езици в Петдесятно единство.

Умиването на Нозе е Библейско тайнство различно и отделно от Водното кръщение и Господната Вечеря. В Еврейската традиция наследена от Гръко-Римската култура, умиването носи различни аспекти вариращи от домакински до военни. В Новозаветния вариант умиването на нозе носи смисъла на приемане на позицията на слуга, лично смирение и отдаване на почит.
3 Новозаветни текста относно умиването на нозе:

1. Умиване на нозете на Исус (Лк. 7:36-50)

2. Умиване на нозете на апостолите от Исус (Йн. 13:1-20)

3. Умиване на нозете на светиите (1 Тим. 5:10)

8 Библейски истини за Умиването на Нозе.

  1. То е тайнство което съществува само в контекста на Христовата любов към онези които са Го приели и Му принадлежат (Йн. 13:1).
  2. Това, че Исус сам извършва тайнството, Го идентифицира (прави едно) с Неговите последователи (Йн. 13:4-5).
  3. Библейското значение на тайнството може да бъде разбрано само в контекста на жертвата на Исус Христос (Йн. 13:7)
  4. Тайнството е белег на продължително взаимоотношение с Бога (Йн. 13:8).
  5. Тайнството е белег на прошка от грях и очистване (Йн. 13:10).
  6. Тайнството е белег  на лично смирение (Йн. 13:13-17).
  7. Тайнството е белег на Господната Вечер
    я (1 Кор. 11:23-26)
  8. Тайнството е белег на Водното кръщение (Йн. 13:10).

Сам Христос основава умиването на нозе като Църковно тайнство (Йн. 13:1-20). До времето в което апостол Павел пише своето послание до Тимотей, умиването на нозе е вече постоянна и изисквана практика в Ранната Църква (1 Тим. 5:10). За това тайнство пишат и голям брой от Църковните Отци между които Тертулиян, Атанасий и Крисостом. То е постоянно присъстващо в практиките на църкви и църковни общества от всички епохи в Църковната история.

Записки:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.