И тъй, увещавам, преди всичко, да отправяте молби, молитви, прошения, благодарения за всичките човеци, 2. за царе и за всички, които са високопоставени, за да поминем тих и спокоен живот в пълно благочестие и сериозност. 3. Това е добро и благоприятно пред Бога, нашия Спасител, 4. Който иска да се спасят всичките човеци и да достигнат до познание на истината (1 Тимотей 2:1-4)
Църквата е длъжна да се моли за нацията
Когато казва „преди всичко”, апостолът има предвид, че преди всичко друго служението на църквата е служение на постоянна молитва. В това служение на църквата е дадена власт да се застъпва пред Бога за всички човеци, но най-вече за лидерите на нацията. Не само за тези, които одобряваме лично, a за всички, които са в позиция на власт. Ако сам Бог не ги е отстранил от позицията им, то това ги прави приоритет на нашата молитва.
Защо Бог изисква да се молим за нацията?
Словото ни дава няколко причини:
1. Защото от молитвата на църквата зависи спасението на народа (1 Тимотей 2:4).
2. Защото от това, дали се молим за лидерите на нацията, зависи нашето лично благоденствие.
3. Защото имаме заветно право да се застъпваме за народи и нации. В Битие 18 Авраам се застъпва за Содом и Гомор осъзнавайки завета си с Бога. В 1 Царе 17 Давид се застъпва за Израел, осъзнавайки своя завет с Бога и липсата на такъв завет за врага, като каза: „и този необрязан филистимец”.
Нека направим нужното уточнение. Участието на църквата в политиката зависи от общественото й положение. Например, колко политици в САЩ открито признават вярата си в Бога и колко християни са политици в Китай? Но независимо от социалната позиция на църквата, нейно задължение е да не престава да се моли за властите.
Това означава, че църквата трябва да се моли дори за властите, които я гонят. Това е така, защото нашата молитва от позицията ни на завет с Бога поставя Божия авторитет над всяка власт като всевластен и суверен Създател и Владетел на Вселената, стоящ по-високо от властта или позицията на което и да е земно правителство, царство или империя.
Как можем да бъдем сигурни, че Бог ще отговори на молитвата ни за нацията?
Битката на Давид срещу Голиат не бе просто лична битка. Тя бе битка за политическо надмощие. В своята молитва за победата на Израел, Давид разпозна три сигурни признака на победата:
1. Отговорност – Давид осъзна, че заради завета му с Бога носи и личната отговорност да се застъпи за нацията, дори когато никой друг не се престраши да го направи.
2. Опитност – Давид осъзна, че ако Бог е бил верен в битките му с мечки и лъвове, Той ще бъде верен и в битката срещу филистимеца Голиат.
3. Обещанието – Давид повярва на обещанието, дадено му от Бог, че Той ще предаде филистимеца в ръката на Давид. Победителят в Битката не бе Давид, а Бог.
Ето още примери за застъпничество за нацията: Езекил 22:30, 2 Летописи 7:14-15, Ефесяни 6:18, Исая 62:6
Вместо епилог
Онези, които си спомнят политическата криза от 10 януари 1997 г., не могат да не открият множеството й прилики със ситуацията в България днес. Новинарските емисии от онези исторически времена бяха пълни с репортажи на ежедневните молитви на площада в Ямбол и пеещите „Бог да пази България” хвалители от християнска формация „Елей” в София. Смея да твърдя, че гражданската война през 1997 г. бе избегната не заради „далновидността” на политиците, а заради молитвата на християните в България за България.
Толкова много хора днес недоволстват срещу властта и правителството, вместо да се молят за нацията. Кой има интерес хората да са незаинтересовани? Кой изгони едно цяло българско поколение от млади и мислещи хора в чужбина? И кой има полза народът да не гласува по съвест, докато урните се пълнят с евтино купени гласове?
Ако ти си български християнин, без значение дали си етнически българин, ром, турчин, помак или евреин, не се оставяй да бъдеш използван от партии и власти. Ти си притежание на Бога. Твоят политически глас струва много повече от 50 лева на черно. Не оставай съвестта ти да бъдат купена на безценица на борсата на политическата аморалност. Стой във свободата, за която Христос те е освободил. Говори срещу неправдата в нацията. Говори чрез гласа на молитва и чрез гласа на вота – и гласът ти ще бъде чут.
Последни коментари